Storie Alfa Romeo, pátá část: první Alfa Romeo Giulia. 

Sedan vymáhající právo.

Vozidla státní policie

V poválečné Itálii Alfa Romeo prokázala, že její vozidla jsou rychlejší než kterákoliv jiná, a to jak na okruhu, tak i na silnici. Alfy Romeo disponovali ideální technikou i symbolikou, aby mohli působit ve službách státní policie.

Od 50. let tak byly volené jako oficiální zásahová vozidla. Italové jim dávali nejrůznější přezdívky, například „volanti“. Vozy užívané státní policií byly známy také jako Panteři a vozidla karabiniérů si vysloužila přezdívku Gazely. Tyto dvě metafory dokonale vyjadřují jejich sílu a obratnost.

 

Alfa Romeo je životní styl

Historie vztahu mezi značkou a policejními silami vznikala souběžně s příběhem vývoje Alfy Romeo. Velkou roli v této evoluci hrál Orazio Satta Puliga, kterému vděčíme mimo jiné i za tuto slavnou frázi: „Existuje mnoho automobilových značek, Alfa Romeo však mezi nimi vyniká. Je to jakési postižení, nadšení pro dopravní prostředek. Je to životní styl, zvláštní způsob pojetí motorového vozidla.“ Satta Puliga přeměnil tradiční řemeslnou výrobu na moderní produkci a začal přemýšlet o novém masově vyráběném modelu.   

 

Evoluce jménem Giulia

Satta Puliga a jeho tým vyvinuli vůz, který byl mimořádně nadčasový. Giulia byla prvním vozem na světě s různě tvarovanou pomocnou konstrukcí. Přední a zadní část byla navržena pro tlumení rázů a prostor pro cestující byl naopak extrémně tuhý, aby lépe chránil cestující. Toto řešení se později stalo doslova povinným. 

Také z hlediska designu byla Giulia velmi revoluční. Měla velmi kompaktní rozměry, dobře vyvážené objemy a naprosto jedinečný styl. Nízká přední část a zkrácená záď byly inspirovány novými poznatky v oblasti aerodynamiky. Ostatně, slogan uvádějící model na trh zněl: „navrženo větrem“. Z Giulie se velmi rychle stala opravdová italská ikona.