„Storie Alfa Romeo“, šestá část: ikonický 1600 Spider „Duetto“

Italský spider, který dobyl Hollywood

Hollywoodský osud

„Je to velmi shovívavý vůz. A také velmi krásný.“ Tak mluvil o Duettu v létě roku 1966 Steve McQueen. V několika slovech McQueenovo hodnocení shrnovalo podstatu Duetta a jedinečnost Alfy Romeo: potěšení z jízdy a čistá krása.  O rok později řídil Duetto v plné rychlosti Dustin Hoffman při hudbě Simona a Garfunkela ve filmu Absolvent. Ikonický snímek, který se zapsal do historie filmu odstartoval řadu dalších nabídek, a tak se Duetto objevilo ve stovkách filmů a televizních pořadů. Stalo se doslova kultem.

 

Nádherná mladá dáma

Byla uspořádána soutěž mezi dvěma vlivnými designéry, Bertonem a Pinin Farinou. Představu Pinin Fariny navrhl Franco Martinengo, který sledoval eleganci a klasickou rovnováhu objemů. „Nádherná mladá dáma“, tak popsal Pinin Farina návrh svého studia. Ryze sportovní koncept potvrzovali i mimořádně skvělé výkonové parametry. Flexibilní, mladá a rychlá. Giulietta Spider se stala okamžitě symbolem, slavní ji milovali a ti ostatní po ni toužili.

 

Made in Italy

Pro uvedení v USA zorganizovala Alfa Romeo plavbu luxusní lodí z Janova do New Yorku, na kterou pozvala nejslavnější osobnosti ze světa showbusinessu, sportu a módy. Na palubě se nacházelo 1 300 VIP hostů včetně Vittoria Gassmana, Rosselly Falk a sopranistky Anny Moffo. Během celé plavby byly na palubě vystaveny tři příklady nového spideru: jeden zelený, jeden bílý a jeden červený.

 

„Duetto“ nebo „Sépiová kost“?

Nalezení názvu pro vůz bylo samo o sobě zajímavým příběhem. Ve spolupráci se všemi evropskými prodejci uspořádala Alfa Romeo soutěž o nový název vozu. Vyhrálo Duetto. Objevili se však problémy s právy (kvůli čokoládové sušence se stejným názvem), což vedlo k tomu, že vůz byl nakonec představen jako Alfa Romeo Spider 1600. Název Duetto zůstal nevyužitý, avšak v paměti všech fanoušků zůstal pevně zakotven. Stal se tak přezdívkou všech generací modelu. Přibyly ale i další. Spider první série z roku 1966, poslední mistrovské dílo Battisty Pinin Fariny byl nazýván „Sépiová kost“. To kvůli eliptickému tvaru se zaoblenou přední a zadní částí, konvexními boky a velmi nízkou linií. Duetto bylo vyrobeno v počtu 124 000 kusů, a to během 28 let, což z něj činí nejdéle vyráběný model Alfy Romeo.